torsdag 17 december 2009

Nu rullar det på...

Nu är det inte långt till julaftonen... Beställde en skinka hos slaktaren igår. Här köps de flesta julskinkor rökta, men om man beställer en "pickled pork" dvs rimmad skinka kan man laga till den i ugnen själv... griljera med god svensk sötstark senap. Mums! På måndag ska jag hämta den. Nästa projekt blir att köpa kött till kalvsltan, koka fixa o dona så att den blir färdig till jul. Sillen får jag inte glömma bort. Har i och för sig ett par burkar med inlagd sill från IKEA i kylen, men som jag sagt tidigare så gillar jag hemgjord sill allra bäst!


Bild från Scan.

2 kommentarer:

  1. Visst går det fort... tiden bara springer iväg=) Skönt att du kan få med dig lite vanor hemifrån dit=) Själv ska vi med göra sylta och fixa skinka... inte så många som gör sylta själv. FAst vi gör press-sylta (inte sån man kan köpa i butiken utan av gamla tiders recept).
    Ikea kan vara bra o ha ibland=D

    SvaraRadera
  2. Det är viktigt för mig att kunna laga svensk julmat här i Australien... speciellt när man inte kan få tag på t ex kalvsylta på affären. Det är viktigt att kunna äta den julmat man är van vid, trots att man bor på andra sidan jordklotet!

    När jag precis flyttat hit åkte jag alltid till IKEA när jag hade hemlängtan. Tur att det bara tar 8 min med bil dit!! :-)

    SvaraRadera